top of page
Zoeken

Waarom het de moeite is bij angsten aan het verhogen van je zelfwaarde te werken

Angst is een zeer krachtige en ondermijnende emotie. Angst uit zich geregeld duidelijk, identificeerbaar en voelbaar in verschillende gradaties tot een paniekaanval. Angsten kunnen zich in omkaderde situaties voordoen of meer of minder sluimerend steeds aanwezig zijn. Vaak zie ik in mijn hypnosepraktijk mensen met de volgende angsten:


  • hoogtevrees

  • agorafobie, pleinvrees (angst op allerlei situaties buitenshuis, bv. supermarkt kassa, winkelcentrum, openbaar vervoer, drukke plekken),

  • claustrofobische angsten (opgesloten zitten, niet weg kunnen),

  • rijangst, angst met de auto te rijden (bruggen, autostrade, meerdere rijstroken, vrachtwagens…)

  • angst op restaurant te gaan, met anderen te eten, op bezoek te gaan,

  • bindingsangst,

  • angst voor „intieme situaties“,

  • verlatingsangst,

  • alle soorten sociale angsten,

  • angst voor commentaar, kritiek

  • angst niet naar toilet te kunnen,

  • emetofobie, angst voor het overgeven,

  • hypochondrie, angst ernstig ziek te zijn of te worden,

  • vliegangst,

  • faalangst,

  • spreekangst,

  • smetvrees,

  • ingebeelde lelijkheid (ook ivm eetstoornissen),

  • paniekstoornis

  • PTSS (specifieke angsten die in concrete samenhang staan met een traumatisch gebeurtenis)

Angst kan zich hiernaast ook nog op talrijke subtielere manieren uiten die we niet altijd onmiddellijk linken aan de emotie angst:


  • uitstelgedrag,

  • vermijdend gedrag,

  • zelfsabotage,

  • verlamd voelen,

  • gemis aan zelfsturing,

  • steeds de controle willen hebben,

  • rustloosheid,

  • prikkelbaarheid,

  • pleasen,

  • perfectionisme,

  • altijd kei hard je best doen,

  • dwanggedachten en dwanghandelingen,

  • super veel voor anderen doen of zorgen,

  • overdenken,

  • overplannen,

  • overanalyseren,

  • piekeren,

  • steeds zitten twijfelen,

  • moeilijk beslissingen durven nemen,

  • gespannen zijn,

  • altijd alert zijn,

  • duizeligheid,

  • druk op de borst, keel of buik,

  • hyperventilatie,

  • diarree en andere maag-darm symptomen,

  • onderdrukte kwaadheid,

  • terugtrekken onder het beddeken,

  • ´s nachts wakker liggen,

  • (sociaal) onzeker voelen,

  • de stille zijn/niet veel (durven) zeggen,

  • onzelfstandig zijn,

  • geremd leven,

  • je eigen interesses niet kennen,

  • gebrek aan energie/energie weggezogen voelen,

  • minderwaardig voelen,

  • rap dingen persoonlijk nemen,

  • aan je eigen kunnen twijfelen,

  • je dikwijls afgewezen/buitengesloten voelen,

  • eenzaamheid,

  • niet „neen“ kunnen zeggen,

  • je eigen wensen niet durven aangeven,

  • snel geïntimideerd zijn,

  • niet je echte zelf durven zijn,

  • grenzen niet kunnen stellen,

  • jezelf niet op de eerste plaats durven zetten,

  • uw mening niet durven zeggen,

  • niet voor uzelf durven opkomen,

  • niet zichtbaar durven worden,

  • vertrouwen in het lichaam kwijt zijn,

  • een zeer belangrijke: zich niet goed genoeg voelen.


Angst houdt mensen doorgaans tegen in hun kracht te staan en hun dromen te verwezenlijken. Door angsten geraken we onszelf en onze vaardigheden kwijt en verliezen het gevoel ervoor wat we echt willen in het leven.


Onder vele angsten ontdek ik met mijn cliënten een terug liggende aanval op hun eigenwaarde. Bijvoorbeeld door ouders, door pestervaringen op school, door situaties waarin iemand zich gefaald voelt, door ingrijpende traumatische ervaringen.


Als men zich niet waardevol genoeg voelt als de persoon die men werkelijk is (inclusief zwakte punten) draait het leven dikwijls erom dit gebrek aan eigenwaarde te compenseren. Hierdoor probeert men de pijn van afwijzing en de hieraan gelinkte angst te vermijden. Daar hebben we ontelbaar veel mogelijkheden voor die je ook in de boven vermelde lijst kunt vinden: pleasen, fouten vermijden, alles controleren enz.


Ik hoor geregeld van mijn klanten dat ze mega grote peoplepleaser zijn.

De angst-vermijdende compensatiestrategieën worden opgeroepen door ons reptielen brein. Dit gedeelte van ons onderbewustzijn heeft onze veiligheid als één van de hoofdfuncties. „Veilig zijn" betekende in vroegere decennia „erbij horen“. Beschermd leven in een groep, hulp en ondersteuning ervaren, met eten verzorgd worden enz.

Ons reptielen brein is bereid voor het feit erbij te horen, erkenning en liefde te krijgen onze hogere doelen op te offeren: zelfrealisatie, gelukkig zijn, genieten. Ons reptielen brein herkent niet wat we in het leven missen als we puur gericht zijn op de veiligheid biedende kudde.

Laat je niet van je angst tot een zombie maken.

Ik werk met mijn hypnotherapie cliënten heel graag op verschillende niveaus:

Één ervan is het transformeren van de meest diepgaande ervaring(en) die schade heeft aangebracht aan hun eigenwaarde.

Een tweede aspect is het bewuste doorbreken blind te gehoorzamen aan het advies van de angst oftewel het reptielen brein.


De oorsprong van angsten kan dus opgelost en getransformeerd worden.

En angsten kunnen en moeten overwonnen worden. Bewust.

Door inzichten en een commitment dat je aan jezelf wilt geven. Te gaan voor het echte zelf, het echte leven, meer dan alleen maar op veilig te spelen.


We kunnen de sturing van ons leven niet alleen maar overlaten aan onze onderbewuste functies. Hier begint het verhaal van persoonlijk leiderschap nemen over je emoties.

Een verder fundament waaraan ik met mijn cliënten in hypnose werk, is het activeren of opbouwen van vaardigheden en een positief zelfbeeld die nodig zijn in het heden te overleven zonder altijd maar „goed (genoeg) bevonden te worden“. In plaats van kritiek, commentaar en andere worst cases te vermijden, kan het best nuttig zijn, te focussen op hoe je prima in het leven kunt staan, zonder continu voor goedkeuring en bevestiging te zorgen. Hier gaat het o.a. om de zelfkennis, zelfacceptatie, zelfrespect en -liefde, de toegang tot een gezonde agressie, neen kunnen zeggen, uitbouw van zelfstandigheid, op je eigen oordeel vertrouwen, acceptatie van risico’s enz.

Zeker kan je vermoeden dat ik mensen zo graag hierbij begeleid omdat dit ook allemaal thema’s zijn die mezelf betreffen. Ik heb in mijn eigen leven ervaren dat het zo ontzettend belangrijk is en bovenop gelukkig maakt om in je gevoel van eigenwaarde aan te sterken. Daarom dat ik het iedereen van harte gun.


Stop ermee een grijs schaapje te zijn dat meeloopt in de groep en ontdek het vuur in jouw!

Wat is eigenlijk het tegendeel van angst?

Het vertrouwen, het geloof alles aan te kunnen wat het leven op je pad brengt. Gebaseerd op je eigen vaardigheden en dikwijls ondersteunt van spirituele overtuigingen (bv. zingeving, verbondenheid).


Ben je als angstige persoon toe aan iemand die je helpt om zelfzekerder te worden, vertrouwen in jezelf te hebben en rust in je hoofd te creëren? Dan help ik je met liefde als ervaren hypnotherapeut hierbij vooruit.

Comments


bottom of page