Google+ Bij welke klachten en thema´s helpt hypnotherapie? | Hypnotherapie Antwerpen l Colette Sauerwein

Bij welke klachten en thema´s helpt hypnotherapie?

Het kan eigenlijk gezegd worden dat iedereen die in problemen/thema´s vast zit die niet alleen van lichameijke aard zijn, baat kan heben bij hypnotherapie. In de volgende lijst vind je de meest frequente klachten met welke clieenten naar mijn praktijk komen. Voor bepaalde problemen kan je via een link meer lezen.

• spanning, druk en stress (nervositeit, onrust, rusteloosheid)
  • angst, paniek en fobie
  • psychisch trauma (psychisch letsel dat wordt opgelopen na een afschuwelijk gebeurtenis bv. misbruik, ongeval, geweld, bijna-verdrinking, natuurramp, operatie in het ziekenhuis, scheiding van ouders, gepest worden, verwaarlozing als kind, moeilijke bevalling, slecht nieuws, een ongelukkig huwelijk of het overlijden van een dierbare - mogelijke gevolgen o.a.: hyperactivering, dwangmatige herbeleving , dissociatie, verdringing, vermijding, angstreacties en vervlakking, beschadigd zelfbeeld, schuldgevoel)
  • posttraumatische stressstoornis (PTSS)
  • lichte depressie (o.a. hopeloosheid, huilbuien, somberheid, verlies van levenslust, neergeslachtigheid of chronische vermoeidheid)
  • burn out (ook werkdruk, zingevingsvragen van werk of privé, doel bereiken, beroepsverandering)
  • slaap problemen (zonder lichamlijke oorzaak)
  • tandenknarsen, nagelbijten
  • relatiebreuk verwerken, rouwverwerking, verliesverwerking (verlies van werk, van een geliefde)
  • psychische crisis (bv. echtscheiding, ziekte, verlies, ongeval, financiele moeilijkheden, conflicten en ruzie, mobbing, werkloosheid)
  • psychosomatische klachten (bv. maag- en darmproblemen, misselijkheid, allergie, astma, hooikoorts, hoofspijn, migraine, huidaandoeningen, ziekte van Chron, chronische pijn waar geen lichamlijk oorzaak kan gevonden worden, wratten)
    Lees hier hoe het UZ Antwerpen kinderen met functionele buikpijn al sinds drei jaaren met hypnose helpt
  • eetproblemen, eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimie, eetverslaving, obesitas)
  • verslaving (bv. stoppen met roken)
  • Tinnitus, fantoomgeluid, oorsuizen
  • chronisch vermoeidheids syndroom (CVS), prikkelbare darm syndroom / PDS
  • dwanggedachten en dwanghandelingen
  • Trichotillomanie (overmatige aandrang om zijn haren uit te trekken)
  • relatieproblemen
  • feritliteits-/vruchtbaarheidproblemen, onvervulde kinderwens
  • postnatale/postpartum depressie
  • ter mentale voorbereiding van de bevalling

Persoonlijkheidsontwikkeling

• zich zelf beter leren kennen, zelfvertrouwen vergroten
  • wie ben ik en welke zin heeft mijn leven?
  • eigen potential/talenten vinden en gebruiken
  • carriere doelen en privè doelen bereiken
  • oplossen van zelfsabotage, beperkende gedachten, uitstelgedrag, afleiding
  • betere zelfzorg
  • positief zelfbeeld, negatieve gedachten  en overtuigingen loslaten
  • gelukkig en succesvol leven; levenslust, energie, balans
  • Uitdagingen vol enthousiasme aangaan

Frequente aandoeningen bij jongeren

• angstklachten
  • verwerkingsproblemen (trauma, life-event, verlies)
  • slaapproblemen (zonder lichamelijke oorzaak)
  • sociale probleme, gedragsmoeilijkheden (bv. zich terugtrekken, volgehouden aggesief gedrag)
  • depressieve klachten
  • eetstoornissen (anorexia, boulemia, eetbuisstoornis)
  • gevolgen van pesten en geweld
  • psychosomatische klachten (bv. buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid waar geen lichamlijke oorzaak kan gevonden worden, allergie, astma, huidaandoeningen, wratten)
    Lees hier hoe het UZ Antwerpen kinderen met functionele buikpijn al sinds drei jaaren met hypnose helpt
  • ADHD aandachtstekort-hyperkinetische stoornis / aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis; symptoomen: impulsief gedrag, concentratieproblemen, rusteloosheid, laag frustratietolerantie, leermoeilijkheden)

Hypnose is niet geschikt voor grote psychiatrische stoornissen zoals matige tot zware depressie, bipolaire stoornis, schizofrenie, ernstige persoonlijkheidsstoornissen of dissociatieve stoornissen.